Translate

Претражи овај блог

Укупно приказа странице

Грожђе

Црна Тамјаника
Грожђе (Vitis)
Боја коже бобицабела, ређе црна
Порекло Србија
Значајни региони Македонија
Идеално земљиштекречњак
Укусијабука, ананас
Википедија

Вино од тамјанике

Тамњаника.Вино произведено од аутохтоне српске сорте грожђа – тамјанике. Одликује се сламасто жутом бојом са зеленкастим одсјајем. Импресивно снажан, препознатљив мирис изворне тамјанике са нотом егзотичног воћа и благо израженим хербалним тоновима. Живо, нервно вино са веома свежом и балансираном ароматском снагом, заокруженог и дуготрајног накнадног укуса. Кристална бистрина овог вина и благе зеленкасте нијансе као да наслућују минералност која краси ово вино, благи тонови лимете у позадини – вино врхунске елеганције. Из овог вина се понајвише издиже тај чудесни мускатни осећај, препознатљив на неколико метара у круг. Баш као мирис тамјана што се из кандила извија и допире до свих којима је срцу мио. И преко потребан…Вино за које смо сигурни да може да испрати комплетан мени: од предјела и салате, преко главних јела, до десерта. Ипак, препоручујемо уз традиционалну српску кухињу. Сервирати расхлађено, на температурама од 10° до 12°Ц.


уторак, 16. август 2011.

ЖИВОТ ПЕСНИЧКИМ ДУХОМ ОСИЈАН / Мирослав Тодоровић




Рајска слика, 1(Мишљеновац, 13. август 2011)
(Над књигом Душана Варићака"Тражећи човека")

Варићак је аутор зрелог, животног, песништва. Доживљеног  и проживљеног  искуства преточеног у есен-цијалну лирику кojа дише на живот и време у којем је настала. Посматрач и учесник, лирски јунак у збитијима што  иницирају песму Варићак припада кругу особених песника који доживљава поезију живота и "кога објекат опсервације држи у власти". Он пише собом и из себе. Његови стихови су дубоко есенцијални. У фокусу спољних подстицаја и унутрашњег доживљаја његова поезија у главном току садржи теме суштинских питања. У њима се находе зналачки изабрани мотиви са звуком овог времена и песничким духом Варићаковим.  О томе, у завршном тексту, огледу о настанку дела, Како је нестала „Посматрачева песма“ он исписује аутопоетичку причу  о стварању:
"Инспирација ми је изузетно тешко долазила, понекад би прошли и месеци пре него што бих успео да напишем понеку песму. Због тога сам жељно, с′ мешавином нестрпљивости и узбуђења чекао на те ретке тренутке откровења и када би они наишли грабио оловку и папир и грозничаво их записивао.
Сам себи сам личио на неког ловца- професионалца, који стрпљиво чучи у честару чекајући да наиђе плен".
Песнику с даром, преостаје, да ретке тренутке откровења када блесне први знак песме исте запише. И да му тај блесак не "опрљи душу". Да градиву живота удахне дух песнички. Да се одазове том блеску, као ехо гласу и да искаже неизрециво тако да сам не буде плен песме. А Варићак је ваистину песник који је Кавафијем речима казано изашао на чистину,
избрусио реч, изоштрио мисао и кроз оптику свог јаства остварио сопстевни стил. И сопствени путоказ песме, кратке "приче"  са ауто(поетичким) исказима  предоченим нарацијом доживљајног искуства и спознања о стварању. Аутентичност његовог стварања је једна од низа особености овог певања. Шта чини песму? Шта остаје од песме? Иза многих великих песника  остале су да нам светле понеке строфе, стихови... Жид је у своју антологију из Игоових песама изимао тек покоји катрен.И о томе читамо у завршном тексту ове збирке:
("...Испадале су речи, реченице, групе стихова, читаве строфе. Стаљинове чистке у партијском врху СКП (б)-а тридесетих година овог века биле су права шала у поређењу са њеним малим редиговањима. Када је све било готово мени је преостало једино да с тугом осмотрим јадне остатке. Од сваке строфе је остајао у просеку по стих и по; а и то само код оних песама које су имале изузетно много среће. Већина других је прошла неупоредиво горе, од њих је остајало само неколико речи, чак испремештаних другим редом; најчешће ни наслов више није био исти".) Уредница песниковог рукописа симболише време које ће просијати и оставити оно што ће бити вредно и потребно уметности. Луцидна је и песникова компарација  тог чина са Стаљиновим чисткама која поетском тексту обезбеђује дискурсе и других доживљаја са тамним тоновима људске историје. И живота. С тим са/знањима песник Варићак сплиће спољашње и унутрашње гласове  у песме широког захвата и животног садржаја. Тражећи човека  песник стихом открива путеве и спознаје у чијим се токовима находе цивилизацијска искуства  која  темељито осмишљава  и актуелизује-ововремује уносећи сопствени доживљај и филозофију поетског израза својствену његовом певању. То певање има високе песничке стандарде, они допуњују свепесму коју по Борхесу сви песници пишу.
Збирку граде циклуси (Историја света, Презрени, Посматрачеви изгубљени рукописи) са уводном песмом Тражећи човека и Епилогом у духу песникове поетике што овој поезији обезбеђује додатни квалитет са свим алузијама на знане стваралачке стрепње и сумње када је песма и њена вредност у питању.  
И Варићак Тражећи човека попут Диогена  исписује у том трагању песму  на месту, свакако граду,  где је "све пуно људи / Али, човека нема" што је живописна слика стања што се очитује  у призорима доживљаја усамљености у мноштву што је један из низа апсурда урбанског  живота и времена где је све мање човека у човеку.
И поезије, јер је поезија она честица која, по Хазлиту, уздиже  човеково биће, и  без које  би "људски живот био раван звери". Тражећи човека, с душом, Варићак исписује поезију трагања за душом човека. Ова блистава студија у стиху  са мноштвом асоцијација  и семантичких исказа подстиче читаоца и тумача  да у песми нађе и своје  промишљање и доживљаје када је ова тема у питању. Иако поезију карактерише универзалност код   Варићака  она има атрибуте његовог бића и животне  филозофије настале из запитаности о  егзистенцијалним питањим смисла битисања у којем субјективна стварност
као основа песме  постаје својеврсна метафора:
Тражим тог човека
Тражим га на улици
По станичним бифеима и у парковима
По градским трговима и на тржници га тражим
На свим оним старим местима
Тамо, где сам га некад давно сретао
Али, њега нема
Нигде га не налазим.
Само људе виђам
Али, мог човека
Њега нема.

Шта ћу, кад ми га људи заклонише?
       Од њих га и не видим.

Песник енергију живота  (свог, и не само свог) претаче у енергију песме. Она је његова колико и наша јер Историја света ма колико обимна била може се моделовати да стихом рекапитулира и повеже времена и уведе нас у тамни вилајет своје васколикости. Песник Душан Варићак  проницљиво компонује збирку, повезује исконско и ововремено универзализујући лично и кроз промишљање  имајући на уму да се "Поезија се више састоји од описа  понекад у једној речи, чему целокупна лепота мисли остаје дужна; и то дивно делује на нас, из простог разлога што то јесу описи, а то значи, отисак живе слике нечега у нашој свести. Управо овоме метафорични изрази, пошто их одабере разум, дугују своју лепоту и своју елеганцију; свака метафора је један кратак опис... (Р. Фрејзер)

Поезија није врста списатељства, она је „ткиво од којег је наш живот створен. Остатак је заборав сушти, јер све што вреди запамтити у животу је његова поезија." А, Варићак памти и види, стихом чији се први тон зачео у песниковом доживљају да би се развио у песму. Основна песма ове збирке успоставља лук са завршном која јој  је лице, можда њено наличје. Она је епилошка слика песниковог трагања  у којој је бол приде пламен песме и уједно је одговор и чијем се тумачењу откривају у друге теме ове поезије.  Отвара се есхатолошки круг, снажи метафизички дискурс сопственог искуства што овој поезији обезбеђује и транценденталну  промишљеност. "Писмо оцу покојноме" симбиозом наративности и поетском густином  са наративним линијама којима се животна прича сублимише  у животне истине када се лирски јунак стихом јада, јер: ...сад   ми је жао што немам баш никога  / Кога могу да изгубим / Из само једног разлога / Да могу да седнем  и напишем ти писмо / У знак помирења / Као што Катић Вукашин / У Ћосићевим Временима / И започнем га овим временима: / "Оче, данас сам изгубио свога сина..."Песник  кроз лични доживљај сугерише реминисценције на хришћанске теме.Његова идеја-тема се оваплоћује  и као симбол оца и сина чиме се успоставља вертикала Варићаковог односа са знаним хришћанским мотивом. Доживљајна скала је разуђена до ње се песник воздигао тражећи свог човека. На песничком, животном, путу експресију је проткао  имагинацијом и тако животну причу преточио у лирику живота, у своје заумље  и фантазме  унео  животне чињенице да у сфери песме живот и сазнање има нови смисао. Прешао је пут  "Тражећи човека" и  исписао зреле, садржајне, песме чија је "стварност сенка речи", поетски је  митизовао стварност доказујући да је поезија прибежиште (склониште) од позорнице те исте стварности и њених јунака. Стихујући Историју света песник у сажете слике - стихове утискује и горчину овог времена где:
Распињемо Христа
Чекајући осмо светско чудо
На рубу социјалних збивања...

Уљуљкујемо се својим чемерлуком
Укрштавамо имагинарне стварности
Плачљиво крцкамо.
Ко још хаје за музику?
Ко још хаје за флашу пива?

Милозвучна пратиљо
Громогласна паучино
Горостасна песмо
Ниси нас поједноставнила.
Тема битних, есенијалних, садржаја, са асоцијативним призивима осликава  и вишеструко сагледава опште у контексту са персоналним којим се животно сублимише у полифоне стихове, слојевите дубине дозиране  сарказмом,  убедљиво саопштава да је  живот клопка. И кад пева о другима песник пева о себи и свом времену успева да личном доживљају историје  да значења општег, да у један стих , синтагму ингениозно сажме читаве књиге. Да лајтмотивску резултанту визуром своје песме изрази  као универзално искуство. И када за импулс своје песме има неуморну плетисанку он ће је својим дахом оваплотити у знану нам истину, јер:    

                 ...Све нас
Нитима премрежава
Савешћу премерава
По Закону Вишњему
Свакоме одмерава.
И друге, битне песме ове збирке: Нити, мрежа (Плетиво) Такав је мој тужни сотона, Побуна машина , небо, Град као и Посматрачеви изгубљени рукопис потврђују да је Душан Варићак истински песник који расним гласом са "маргине света" пева о свету из средишта песме. Тражећи човека  исписао је животну лирику вредну студиозних гонетања...

                                           Мирослав Тодоровић*
____________________________________________
   * Dragi Imenjače, evo još uvek u Nišu u sređivanju moji letnjih burnih dana. Pratim šta radiš, još ako se snađem za ovaj bežični internet biće mi lakše kada odem među moja brda.

Šaljem Ti ovaj tekstić, pa ako ne remeti da ga obelodaniš, da priredimo radost još jednom verniku pesme. Istinskom.
Tvoj, srdačno M. Todorovic   (16 август 2011)




Нема коментара:

Постави коментар

КЊИЖАРЕ "ЗАВЕТИНА". Раде нонстоп. Најагилнија: Књижара "БОБОК"

Ознаке

001201 001204 001206 001209 001269 001274 001275 001276 001277 001278 001283 001287 001293 01487 01488 01489 01490 01502 01505 01568 01610 01612 01613 01631 01636 01730 01990 01993 02001 02003 19204 2. novembra 2007. 2326 2366 Beograd Dr Boško Tomašević Kritika... Prof.Dr.Rajko Doleček Tatjana Cvejin prof. univerziteta u Insbruku Адам Пуслојић Друга Србија. 2003 ЛеЗ 0000775 ЛеЗ 0000776 ЛеЗ 0000777 ЛеЗ 0000778 ЛеЗ 0000779 ЛеЗ 0000780 ЛеЗ 0000781 ЛеЗ 0000782 ЛеЗ 0000783 ЛеЗ 0000784 ЛеЗ 0000785 ЛеЗ 0000787 ЛеЗ 0000788 ЛеЗ 0000789 ЛеЗ 0000790 ЛеЗ 0000791 ЛеЗ 0000792 ЛеЗ 0000793 ЛеЗ 0000794 ЛеЗ 0000795 ЛеЗ 0000796 ЛеЗ 0000797 ЛеЗ 0002251 ЛеЗ 0002373 ЛеЗ 0004155 ЛеЗ 0004156 ЛеЗ 0004162 ЛеЗ 0004180 ЛеЗ 0004226 ЛеЗ 0005269 ЛеЗ 0006901 ЛеЗ 0007139 ЛеЗ 0007140 ЛеЗ 0008062 ЛеЗ 0008605 ЛеЗ 0008861 ЛеЗ 0009077 ЛеЗ 0009100 ЛеЗ 0010669 ЛеЗ 0010709 ЛеЗ 0011535 ЛеЗ 0011536 ЛеЗ 0011537 ЛеЗ 0011538 ЛеЗ 0011539 ЛеЗ 0011540 ЛеЗ 0011541 ЛеЗ 0011542 ЛеЗ 0011543 ЛеЗ 0011544 ЛеЗ 0011545 ЛеЗ 0011546 ЛеЗ 0011547 ЛеЗ 0011548 ЛеЗ 0011549 ЛеЗ 0011552 ЛеЗ 0011553 ЛеЗ 0011554 ЛеЗ 0011555 ЛеЗ 0011556 ЛеЗ 0011557 ЛеЗ 0011558 ЛеЗ 0011559 ЛеЗ 0011560 ЛеЗ 0011561 ЛеЗ 0012146 ЛеЗ 0012147 ЛеЗ 0012148 ЛеЗ 0012149 ЛеЗ 0012150 ЛеЗ 0012152 ЛеЗ 0012153 ЛеЗ 0012154 ЛеЗ 0012155 ЛеЗ 0012156 ЛеЗ 0012157 ЛеЗ 0012158 ЛеЗ 0012159 ЛеЗ 0012160 ЛеЗ 0012161 ЛеЗ 0012162 ЛеЗ 0012163 ЛеЗ 0012164 ЛеЗ 0012165 ЛеЗ 0012166 ЛеЗ 0012167 ЛеЗ 0012168 ЛеЗ 0012169 ЛеЗ 0012170 ЛеЗ 0012171 ЛеЗ 0012217 ЛеЗ 0012218 ЛеЗ 0012219 ЛеЗ 0012220 ЛеЗ 0012221 ЛеЗ 0012235 ЛеЗ 0012236 ЛеЗ 0012237 ЛеЗ 0013444 ЛеЗ 0013445 ЛеЗ 0013446 ЛеЗ 0013447 ЛеЗ 0014238 ЛеЗ 0014239 ЛеЗ 0014249 ЛеЗ 0014250 ЛеЗ 0014252 ЛеЗ 0014266 ЛеЗ 0014282 ЛеЗ 0014287 ЛеЗ 0014291 ЛеЗ 0014292 ЛеЗ 0014316 ЛеЗ 0014317 ЛеЗ 0014318 ЛеЗ 0014319 ЛеЗ 0014320 ЛеЗ 0014354 ЛеЗ 0014355 ЛеЗ 0014359 ЛеЗ 0014360 ЛеЗ 0014361 ЛеЗ 0014362 ЛеЗ 0014363 ЛеЗ 0014373 ЛеЗ 0014374 ЛеЗ 0014375 ЛеЗ 0014389 ЛеЗ 0014396 ЛеЗ 0014397 ЛеЗ 0014408 ЛеЗ 0014409 ЛеЗ 0014410 ЛеЗ 0014411 ЛеЗ 0014449 ЛеЗ 0014450 ЛеЗ 0014459 ЛеЗ 0014473 ЛеЗ 0014482 ЛеЗ 0014489 ЛеЗ 0014490 ЛеЗ 0014491 ЛеЗ 0014492 ЛеЗ 0014493 ЛеЗ 0014507 ЛеЗ 0014513 ЛеЗ 0014523 ЛеЗ 0014533 ЛеЗ 0014534 ЛеЗ 0014558 ЛеЗ 0014559 ЛеЗ 0014560 ЛеЗ 0014566 ЛеЗ 0014574 ЛеЗ 0014576 ЛеЗ 0014578 ЛеЗ 0014579 ЛеЗ 0014580 ЛеЗ 0014585 ЛеЗ 0014595 ЛеЗ 0014596 ЛеЗ 0014624 ЛеЗ 0014625 ЛеЗ 0014642 ЛеЗ 0014643 ЛеЗ 0014652 ЛеЗ 0014666 ЛеЗ 0014671 ЛеЗ 0014672 ЛеЗ 0014690 ЛеЗ 0014691 ЛеЗ 0014692 ЛеЗ 0014720 ЛеЗ 0014721 ЛеЗ 0014722 ЛеЗ 0014723 ЛеЗ 0014741 ЛеЗ 0014744 ЛеЗ 0014754 ЛеЗ 0014755 ЛеЗ 0014758 ЛеЗ 0014759 ЛеЗ 0014760 ЛеЗ 0014761 ЛеЗ 0014776 ЛеЗ 0014777 ЛеЗ 0014780 ЛеЗ 0014782 ЛеЗ 0014783 ЛеЗ 0014784 ЛеЗ 0014787 ЛеЗ 0014791 ЛеЗ 0014792 ЛеЗ 0014802 ЛеЗ 0014811 ЛеЗ 0014826 ЛеЗ 0014837 ЛеЗ 0014838 ЛеЗ 0014839 ЛеЗ 0014840 ЛеЗ 0014841 ЛеЗ 0014856 ЛеЗ 0014859 ЛеЗ 0014860 ЛеЗ 0014863 ЛеЗ 0014874 ЛеЗ 0014882 ЛеЗ 0014883 ЛеЗ 0014884 ЛеЗ 0014894 ЛеЗ 0014895 ЛеЗ 0014909 ЛеЗ 0014911 ЛеЗ 0014912 ЛеЗ 0014922 ЛеЗ 0014928 ЛеЗ 0014935 ЛеЗ 0014940 ЛеЗ 0014941 ЛеЗ 0014958 ЛеЗ 0014961 ЛеЗ 0014975 ЛеЗ 0014976 ЛеЗ 0014979 ЛеЗ 0014980 ЛеЗ 0014990 ЛеЗ 0014993 ЛеЗ 0015011 ЛеЗ 0015020 ЛеЗ 0015022 ЛеЗ 0015024 ЛеЗ 0015034 ЛеЗ 0015037 ЛеЗ 0015058 ЛеЗ 0015067 ЛеЗ 0015081 ЛеЗ 0015093 ЛеЗ 0015094 ЛеЗ 0015095 ЛеЗ 0015108 ЛеЗ 0015117 ЛеЗ 0015118 ЛеЗ 0015127 ЛеЗ 0015143 ЛеЗ 0015152 ЛеЗ 0015163 ЛеЗ 0015164 ЛеЗ 0015165 ЛеЗ 0015173 ЛеЗ 0015179 ЛеЗ 0015190 ЛеЗ 0015191 ЛеЗ 0015225 ЛеЗ 0015246 ЛеЗ 0015261 ЛеЗ 0015269 ЛеЗ 0015274 ЛеЗ 0015288 ЛеЗ 0016193 ЛеЗ 0016194 ЛеЗ 0016210 ЛеЗ 0016235 ЛеЗ 0016242 ЛеЗ 0016281 ЛеЗ 0016327 ЛеЗ 0016391 ЛеЗ 0016522 ЛеЗ 0017396 ЛеЗ 0017397 ЛеЗ 0017417 ЛеЗ 0017418 ЛеЗ 0017431 ЛеЗ 0017475 ЛеЗ 0017555 ЛеЗ 0017556 ЛеЗ 0017557 ЛеЗ 0017571 ЛеЗ 0017572 ЛеЗ 0017585 ЛеЗ 0017595 Мирослав Лукић Мирослав Тодоровић Песма Слободана Бранковића: АРОНИЈА РУКОПИС У ЋОРАВОЈ СОБИ НАЂЕН Тихи тријумф поезије нотације

Господу Богу и свим људима добре воље, добротворима и великим добротворима, миротворцима ...

ВРЕМЕ СЕ ПРИБЛИЖИЛО, пазите да вас опет не преваре. Чувајте се од лажних пророка, књижевника и фарисеја и немојте ићи за њима. И кад допру до вас вести о побунама и ратовима, немојте се уплашити, јер све то треба да буде, али то неће бити крај.Устаће народ на народ и царство на царство. Биће глади и помори, и страхоте и знаци велики биће с неба. Као што је писано: "Умираће људи од страха и од очекивања онога што долази на свет; јер ће се силе небеске покренути".
Да, покренуле су се небеске силе. Србија и Срби су у општем карантину, у каквом никад нису били. То је почетак страдања коме се не види крај. Многи су се саблазнили, издао је друг друга и омрзнуо друг на друга. Изашли су многи лажни пророци и преварили многе. Умножило се безакоње, охладнела је љубав многих. Свуд човек може да угледа гнусобу опустоштења, ону о којој је Говорио пророк Данило. У дворишту, у кући, на њиви, у граду, у књижници, у култури. У души.
Ово је ЗАПИС. Ово је Молитва која се пева када се носе крста по пољу против града, скакаваца и гусеница, смрти, погибије, квара, штеше, од непогода, уједа паса и змија, напада зверова, затим од рђавих снова, злих демона и духова.Ово је штит против пустоши и лупежа, запис на четири листића, на сваком је написано по једно име: Азрахил, Џебраил, Израил и Михаил - листићи су залепљени на углове зграде и на њеном улазу.Ми смо литија. Ми смо крстоноше. Обилазимо поља, потесе, села и градове. Обилазимо сваку кућу, понегде прелазимо преко болесника, преко опустошених.
Ми обилазимо посвећено дрво, велико и гранато стабло, дрво родно, дрво неоскрнављено. Дрво које се не сме посећи све док се не сасуши.На Косову учесници литије су се утркивали ко ће први дотакнути свето дрво.
Дај, Боже, да, као сељаци лесковачке Мораве, спремимо заједничку вечеру, заједничким доприносом у брашну, намирницама и новцу, који даје свака кућа.Од свега купљеног спремићемо два колача: један који ћемо сећи увече, уочи славе, Спасовдана, а други на дан заветине. Вечера ће бити поред записа, а пре вечере запалићемо свеће за живе и мртве.
Дај, Боже, да у заједничком доприносу и скупљању брашна (мале офсет штампарије пре свега) учествују сви људи добре воље, добротвори и велики добротвори (власници приватних фирми, задужбинари, домаћини, бизнисмени), миротворци или они који носе крстове (крстоноше), приложници (знани и незнани), писци или они који месе колач, пекари, читаоци, домаћини који заједнички ломе обредни колач.
Дај, Боже, да на заједничку вечеру под записом дођу поп и учитељ, писац и штампар, књиговезац, браћа и сестре, да поделе са домаћином колачаром колач и наслеђе.У Шумадији свако село има свој запис на гробљу.Јер не тражимо оно што траже незнабошци овог света; Отац наш зна да нама треба ово. Јеванђелист Лука нас је уз помоћ Светог духа научио шта треба да кажемо: "Продајте што имате и дајте милостињу; начините себи кесе које неће овештати, ризницу на небесима која се неће испразнити, где се лупеж не приближава, нити мољац квари".
Највише тражимо од добротвора и великих добротвора. Јер свако "коме је много дано, много ће се тражити од њега; а коме је поверено много, од њега ће се више искати".Овај запис или молбу не стављамо у борово стабло, у шупљину старе врбе, већ у срце свих људи добре воље, добротвора и великих добротвора, приложника, писаца и читаоца, домаћина,попова и учитеља, ђака и крстоноша.
Велики четвртак, 1993.
Домаћин славе или колачар
ЗАВЕТИНЕ
Београд Сердар Јанка Вукотића 1/13